Kontakta oss gärna om du har frågor och/eller funderingar kring företagets lokalbehov, din bostad
eller en specifik fastighet.
Läs gärna vanliga frågor och svar som vi har sammanställt här.
Kontakta oss eller gör en Serviceanmälan via Mina sidor om du inte hittar den information som du söker.
För att göra en Serviceanmälan behöver du vara inloggad via Mina Sidor. Det är viktigt att ärendet inkommer via Mina sidor då vi registrerar ärendet och kan följa upp detta för bästa service. Det är även viktigt att anmäla snarast möjligt om något är fel/skadats i lägenheten, så att skadan inte förvärras.
På Mina Sidor kan du som hyresgäst enkelt själv uppdatera dina aktuella kontaktuppgifter.
Under ”Broschyrer” nedan finns en lathund kring Mina sidor. Ta gärna del av denna för mer information.
Om detta sker måndag till fredag under kontorstid kontakta Malmö Cityfastigheter, Växel: 040-611 09 00 eller info@mcfab.se .
Vid vattenläcka eller elavbrott under kvälls- och helgtid kontakta GdR på telefon: 0701-80 90 76. Vid brand ring i första hand 112.
Avser det elavbrott rekommenderar vi er att först besöka er el-leverantörs hemsida för eventuell information.
Om du själv upplever att du blir störd av dina grannar eller om du tror att någon i ditt hus far illa så finns det några saker som du kan göra för att rapportera och hjälpa till.
Vid akut nödsituation, ring alltid 112. Om du vill prata med eller tipsa polisen kan du ringa 114 14.
Störningsanmälan
Upplever du att du blir störd av dina grannar så kan du göra en störningsanmälan. Om detta sker måndag till fredag under kontorstid kontakta Malmö Cityfastigheter, Växel: 040-611 09 00 eller info@mcfab.se.
Sker störningen på kvällstid, under natten eller helgen så kontaktar du GdR på telefon: 0701-80 90 76. Störningar utanför kontorstid hanteras av bevakningsföretaget GdR.
Hot och våld
Om du misstänker att någon av dina grannar blir utsatt för hot eller våld eller om du själv är drabbad så är det viktigt att du först och främst kontaktar polisen. Socialtjänsten kan hjälpa till med kontaktuppgifter till t.ex. lokal kvinnojour. Tillsammans med kvinnojouren kan kontakt tas med Socialtjänsten, om det önskas.
Malmö Kvinnojour, telefonnummer: 040-30 11 13.
Om du ser eller misstänker att ett barn far illa kan du göra en orosanmälan. Är barnet i akut fara ska du ringa 112. Du kan också kontakta Social Jour när det gäller nödsituationer av social karaktär som inte kan vänta till nästa vardag, när den vanliga socialtjänsten har öppet. Telefonnummer: 040-34 56 78.
Barn och ungdomar som mår dåligt eller är oroliga kan ringa till BRIS. Du som är under 18 år kan ringa till Bris för att få prata med en kurator om det du funderar mycket på eller det du behöver hjälp med. Telefonnummer: 116 111.
För att söka en bostadslägenhet behöver du registrera ett konto på Mina sidor via hemsidan. Observera att du som sökande behöver förnya din intresseanmälan genom att aktivt logga in på Mina sidor var tredje månad. Om inte förnyelse sker raderas denna automatiskt.
För att ansöka om att hyra en garageplats i våra fastigheter kontakta oss via mejl på: garage@mcfab.se .
Kontakta oss genom att göra en Serviceanmälan. Avgift för borttappad tagg åligger hyresgästen och kostar för närvarande 300 kr/tagg. Kostnaden för borttappad nyckel bekostas av hyresgästen själv och betalas på plats hos Avarn Security (f.d. Nokas Lås-Aktuellt). Besöksadress: Sallerupsvägen 11, 212 18 Malmö.
Du finner detta på Mina sidor när du är inloggad. Skatteverkets lägenhetsnummer som behövs vid adressändring finns i hyreskontraktet och består av fyra siffror.
Det är viktigt att du som hyresgäst innehar en giltig hemförsäkring då du kan bli ersättningsskyldig för skador som uppstått i fastigheten. Detta kan till exempel avse brand, inbrott och andra olyckor. Det kan därför vara bra att kontakta ditt försäkringsbolag och gå igenom ditt försäkringsskydd, så att detta täcker och skyddar dig och ditt hem.
Uppsägning av hyreskontraktet skall ske skriftligt till oss på Malmö Cityfastigheter. Uppsägningen skall innehålla namn, lägenhetsnummer, adress samt att det ska framgå att uppsägning önskar ske. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen inkommit.
Uppsägning vid dödsfall skall också ske skriftligt och kan ske med en hel kalendermånaders uppsägningstid. Dödsfallsintyg från Skatteverket skall bifogas.
Förbesiktning kan komma att ske vid uppsägning av lägenheten. Städ-/avflyttningsbesiktning kommer att ske av lägenheten i samband med avflyttning. Checklista inför städbesiktningen finns att tillgå under ”Broschyrer” nedan. Vår fastighetsskötare kontaktar Er gällande besiktning. Kom ihåg att samtliga nycklar måste lämnas tillbaka till oss, även de eventuella kopior som gjorts.
Du som nuvarande hyresgäst skall vara beredd att visa lägenheten på lämplig tid för intresserade under uppsägningstiden.
Kontakta oss på info@mcfab.se för att få en blankett. Ange om det gäller ansökan om andrahandsuthyrning eller lägenhetsbyte.
Du som hyresgäst betalar alltid hyran i förskott, och betalningen ska vara inne senast den sista bankdagen varje månad. Exempel: Detta innebär att hyran för oktober ska vara oss tillhanda senast sista vardagen i september månad. Hyresavier skickas ut månadsvis till våra lägenhets- och garagehyresgäster. I annat fall skickas hyresavier ut fyra gånger per år (per kvartal). Observera att första hyresinbetalningen skall vara betald innan du får nycklar och tillträde till lägenheten.
Hyresavin skickas till dig som hyresgäst per automatik som PDF-faktura via E-post. Önskas istället att få den via Kivra, som E-faktura eller via Autogiro anmäler du som hyresgäst själv detta, läs mer nedan.
Kivra: Du behöver inte göra något aktivt val för att ta emot hyresavin via Kivra utan detta sker automatiskt, dvs. om du idag är Kivra-användare. OBS: Har du idag valt E-faktura behöver du dock avregistrera detta via din internetbank för att det ska fungera via Kivra.
E-faktura: Du anmäler dig i din internetbank.
1. Gå till sidan där du betalar dina fakturor och leta upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura.
2. Välj betalningsmottagare ”Malmö Cityfastigheter AB”.
Autogiro: (för privatperson) Du anmäler dig i din internetbank.
1. Gå till sidan där du betalar dina fakturor och leta upp listan över de företag som är anslutna till autogiro.
2. Välj ”betalningsmottagare”, dvs. rätt Malmö Cityfastigheter-bolag. Detta framgår på hyresavin.
PDF-faktura: Att få över Din hyresavi som PDF-faktura via E-post är fortsatt kostnadsfritt.
Önskar du ändra faktura-mejl dit fakturan ska skickas vänligen mejla oss: info@mcfab.se
Vi tar ut ett faktureringstillägg om 50 kronor för pappersfakturor.
Vid försenade hyresinbetalningar tas en påminnelseavgift ut om 100 kr.
Om du har blivit av med hyresavin kan du se denna under Mina sidor när du är inloggad.
Du som hyresgäst har rätt att på egen bekostnad måla/tapetsera i lägenheten om detta utförs på ett fackmannamässigt sätt. Dock kan du som hyresgäst bli återställningsskyldig den dag du avflyttar.
Inga övriga omändringar i lägenheten får utföras utan hyresvärdens medgivande.
Du som hyresgäst ansvarar för batteribytet avseende brandvarnaren samt att anmäla om brandvarnaren inte fungerar.
Du som hyresgäst ansvarar för belysningen i lägenheten, dvs. att byta ljuskällor i lamporna.
Det åligger hyresgästen att själv sköta och ansvara över samtliga solskydd.
Vid stopp i avloppet kan du i första hand själv försöka lossa det avfall som sitter i vägen. Om det inte är möjligt gör en Serviceanmälan via Mina sidor. Genom att med jämna mellanrum rensa bottenventilen så att denna inte är igentäppt kan detta undvikas. Stopp som orsakas av föremål som inte skall spolas ner i avloppet kan leda till att man behöver spola ledningen med hjälp av spolbil, på hyresgästens bekostnad. Observera: Inget annat än toalettpapper skall spolas ner.
Kontakta oss via Mina sidor genom att göra en Serviceanmälan, så ger vi dig rådgivning kring installationen. Det är viktigt att installationen är rätt utförd vad gäller inkopplingen så att ingen skada sker.
Du får lov att ha husdjur i lägenheten men det är viktigt att ta hänsyn till grannarna så att djuret inte på något sätt stör omgivningen. Det är inte tillåtet att rasta husdjuret på gården och det är viktigt att hålla djuret kopplat.
Till fastigheten hör ett soprum på bottenvåningen med källsortering. Du som hyresgäst förbinder dig att förhålla dig till de regler som gäller för fastighetens källsortering. Övrigt avfall behöver du själv forsla bort till närmsta återvinningscentral. Vid överträdelse faktureras du som hyresgäst för närvarande 2500 kr.
Bokning sker på tavlan som finns i anslutning till tvättstugan, genom att använda taggen.
I allmänna utrymmen och gemensamma trapphus får inga privata föremål placeras på grund av brandsäkerhet och framkomlighet för exempelvis räddningstjänsten och vid städning. Vid ordning i de allmänna utrymmena ökar även allas trivsel och trygghet.
Hyresgästen förbinder sig att inte röka i lägenheten eller i fastighetens allmänna utrymmen. Detta förbud avser även på gården samt på uteplatsen/balkongen. Detta är viktigt ur både brandsäkerhet och allergi.
Jag upplever att det är för kallt/varmt i lägenheten, vad gäller?
Vi strävar alltid efter en inomhustemperatur mellan 20 – 23 grader i vistelsezon.
Tänk på att kontrollera vred på radiatorerna samt så att fönsterna är stängda. I övergångsperioden, mellan sommar och höst, minskar temperaturen utomhus snabbare än vad systemet hinner reglera. Systemet är byggt för att ha en långsam reglering så att temperaturen inomhus skall hålla sig konstant.
Bor ni högt upp i huset kan det förekomma luft i värmesystemet och då kan radiatorerna behöva luftas av. Om detta är aktuellt kontakta oss.
Om ni upplever att det är varmt i er lägenhet kan det vara bra att kontrollera vreden på radiatorerna. Under sommaren är det möjligt att värmeböljor gör det svårt att få ner temperaturen i lägenheten och då kan det vara bra att tänka på följande: rulla ner eventuella solskydd och vädra när solen inte står rakt på.
Om du själv upplever att du blir störd av dina grannar eller om du tror att någon i ditt hus far illa så finns det några saker som du kan göra för att rapportera och hjälpa till.
Vid akut nödsituation, ring alltid 112. Om du vill prata med eller tipsa polisen kan du ringa 114 14.
Störningsanmälan
Upplever du att du blir störd av dina grannar så kan du göra en störningsanmälan. Om detta sker måndag till fredag under kontorstid kontakta Malmö Cityfastigheter, Växel: 040-611 09 00 eller info@mcfab.se.
Sker störningen på kvällstid, under natten eller helgen så kontaktar du GdR på telefon: 0701-80 90 76. Störningar utanför kontorstid hanteras av bevakningsföretaget GdR.
Hot och våld
Om du misstänker att någon av dina grannar blir utsatt för hot eller våld eller om du själv är drabbad så är det viktigt att du först och främst kontaktar polisen. Socialtjänsten kan hjälpa till med kontaktuppgifter till t.ex. lokal kvinnojour. Tillsammans med kvinnojouren kan kontakt tas med Socialtjänsten, om det önskas.
Malmö Kvinnojour, telefonnummer: 040-30 11 13.
Om du ser eller misstänker att ett barn far illa kan du göra en orosanmälan. Är barnet i akut fara ska du ringa 112. Du kan också kontakta Social Jour när det gäller nödsituationer av social karaktär som inte kan vänta till nästa vardag, när den vanliga socialtjänsten har öppet. Telefonnummer: 040-34 56 78.
Barn och ungdomar som mår dåligt eller är oroliga kan ringa till BRIS. Du som är under 18 år kan ringa till Bris för att få prata med en kurator om det du funderar mycket på eller det du behöver hjälp med. Telefonnummer: 116 111.
Du som hyresgäst ansvarar själv för att uteplatsen på bottenvåningen/balkongen sköts, städas och hålls i ordning. Här är det även viktigt att ta hänsyn till grannarna.
Tänk på att om du har en brunn/hängränna på din balkong/uteplats ska även denna rengöras frekvent så att inte stopp uppstår och vatten tränger in i fasaden.
Med anledning av brandsäkerhet och hänsyn till omgivningen/grannarna är det därför inte tillåtet att grilla med kol eller gasolgrill på uteplatsen eller balkongen. El-grill är tillåtet att använda.
I de flesta av våra hus har vi en grillplats på gården som kan nyttjas av Er boende.